6 redenen waarom Redesigns jouw SEO resetten
Je hebt je website opnieuw ontworpen. Het is prachtig, verhoogt jouw omzettingsgraad, en klanten houden ervan. Maar waarom duikt jouw organisch zoekverkeer 40% en flatline?
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) steunt op drie kernpijlers: de relevantie van de content voor de zoekopdracht van de zoeker, de technische mogelijkheid om die content te crawlen en te indexeren, en de autoriteit die wordt verdiend door backlinks.
Elke pijler omvat honderden signalen die zoekmachinealgoritmes gebruiken om hun zoekresultatenpagina’s te genereren. Het herontwerpen van uw website heeft invloed op elk van deze pijlers en op vele signalen tegelijk.
Inzicht in de zes manieren waarop herontwerp van invloed is op die pijlers en signalen kan helpen bij het plannen van sterkere organische zoekprestaties zodra jouw herontwerp live gaat.
1: De woorden op de pagina’s veranderen
Wanneer je een website herontwerpt, krijgt de inhoud de neiging om een make-over te krijgen. Maar de woorden op jouw pagina’s van vandaag maken deel uit van wat je helpt bij het organisch rangschikken van jouw huidige trefwoordenthema’s.
Wanneer je de woorden verandert, verandert het de trefwoordthema’s waar jouw pagina’s voor gerangschikt zijn. Als je de rangorde van jouw pagina’s aanpast aan de meer gevraagde trefwoorden, kan het verkeer toenemen. Echter, als jouw nieuwe ranking trefwoordenset minder zoekopdracht geeft, zal jouw organische verkeer afnemen.
Wanneer woorden op veel pagina’s van de site veranderen, kan de verandering in de organische zoekprestatie in één keer dramatisch zijn.
2: De inhoudelijke wijzigingen van de strategie
Jouw website is mooi ingedeeld in functionele secties. Misschien heb je een ecommerce sectie, een blog, bedrijfsinformatie, enkele how-to guides, etc. Elke sectie is er, omdat het past in jouw bedrijfs- en contentstrategie. Wanneer je deze strategieën wijzigt, kunnen secties van de website worden verwijderd.
Afhankelijk van zijn rol in het besturen van organisch zoekverkeer, kan die sectie een grote impact hebben op SEO. Het kan al dan niet leiden tot conversies, maar een van de belangrijkste functies van SEO is het stimuleren van bewustwording. Het verwijderen van eender welke sectie zou de capaciteit van de website elimineren om voor alle sleutelwoorden te rangschikken die pagina’s verkeer doordreven.
Zorg ervoor dat je waarde hecht aan elke stap in de verkooptrechter als jij jouw contentstrategie plant om te voorkomen dat er veranderingen worden aangebracht die een negatieve invloed hebben op uw organische zoekprestaties.
3: De navigatie wijzigingen
Navigatie en andere interne link-structuren passeren autoriteit – de waarde die wordt verdiend wanneer andere websites naar de pagina’s op jouw site linken – onder de pagina’s van jouw website, waardoor meer van jouw pagina’s kunnen worden gerangschikt. Het wijzigen van de pagina’s waarnaar wordt gelinkt in de navigatiestructuren verandert ook de pagina’s die die bevoegdheidsstroom krijgen, waardoor sommige pagina’s meer worden toegevoegd en andere worden verwijderd.
Als je de links en de autoriteit die ze bieden verwijdert van pagina’s die goed gerangschikt zijn, zullen ze waarschijnlijk minder verkeer en minder conversies veroorzaken.
4: De wijzigingen in de taxonomie
De taxonomie van jouw website bestaat uit het volgende:
- De productcategorieën en subcategorieën die je vaststelt.
- Hoe ze zich tot elkaar verhouden.
- De attributen die je als filter inschakelt.
- Hoe je ze allemaal noemt.
Elk stuk van de taxonomie speelt een rol in jouw SEO. Elke categorie, subcategorie en filter creëert een aparte pagina op de site. Daarnaast zijn de labels die je voor elk formulier gebruikt de standaard metagegevens en koppen op de pagina.
Al deze veranderingen zijn van invloed op uw vermogen om te rangschikken en conversies aan te sturen. Bijvoorbeeld, het combineren of splitsen van categorieën verwijdert en/of voegt pagina’s toe op de site. Het verwijderen of samenvoegen van pagina’s verwijdert of wijzigt natuurlijk hun vermogen om organisch te presteren.
5: De URL’s veranderen
Alles wat de zoekmachines weten over jouw site is gekoppeld aan de URL voor elke pagina. Wanneer je een website hertekent, hebben die URL’s de neiging om te veranderen – misschien maar door één karakter – maar zelfs die kleine verandering doet er toe in SEO.
Je verliest de autoriteit die in de URL is opgeslagen als u deze wijzigt zonder gebruik te maken van een 301 redirect. De nieuwe URL begint in wezen helemaal opnieuw vanaf ground zero en moet een nieuwe link autoriteit verdienen voordat hij net zo goed kan rangschikken als voorheen. Wanneer dit gebeurt met kritische pagina’s of veel pagina’s tegelijk, kan jouw prestatie dalen.
6: De platformveranderingen
Met “het platform” bedoel ik de technologie en de codebasis die het bestaan van jouw site mogelijk maakt. Misschien is jouw site gebouwd op WordPress, Squarespace, Shopify of Magento. Elk van deze platforms biedt verschillende niveaus van functionaliteit in zijn kernproduct. Sommige zijn gemakkelijk te optimaliseren voor organisch zoeken, en andere moet je worstelen met of aangepaste code maken.
Veel platformen gebruiken AJAX, ReactJS of vormen van JavaScript die zoekmachines nog steeds negeren. De overgang van een gemakkelijk te crawlen SEO-vriendelijk platform naar een platform dat meer hands-on ontwikkeling vereist, zal invloed hebben op het vermogen van jouw site om gecrawled en geïndexeerd te worden – die beide nodig zijn om te rangschikken in organische zoekresultaten.
Website herontwerpen kan een stap in de goede richting zijn voor vele aspecten van digitale marketing, maar SEO’s behoeften worden vaak over het hoofd gezien of verkeerd begrepen. Besteed altijd extra aandacht aan de SEO aspecten van elk project dat vraagt om wijdverspreide updates van uw content, navigatie, taxonomie, URL’s of platform. Veranderingen op deze gebieden kunnen een dramatische impact hebben op uw organische zoekprestaties.